IDENTIFIKÁCIA STREDOVÉHO ZLOŽENIA
PREDBEŽNÉ INFORMÁCIE
ČO POTREBUJEM VEDIEŤ?
Stredové zloženie je systém ložísk medzi kľukami. Je umiestnené vo vnútri spodnej časti rámu. Ložiská sú v ráme držané adaptérom alebo miskou. Oska spája obe kľuky navzájom a s ložiskami.
Pre servis tohoto systému je potrebné vedieť, o aký typ ide. Normy v stredových zloženiach môže byť ťažké identifikovať. Existuje mnoho rôznych modelov, ktoré vyzerajú podobne, a niekoľko rôznych štandardov.
Hoci v niektorých prípadoch je možné identifikovať typ stredového zloženia, keď je bicykel ešte zložený, niekedy je však potrebné najprv odstrániť kľuky, aby sa vykonala lepšia kontrola.
Vždy budú vychádzať nové štandardy a budú potrebné nové nástroje. Možno budete musieť kontaktovať svojho výrobcu alebo navštíviť miestnu predajňu bicyklov, kde získate ďalšie informácie.
Tu uvádzame niektoré zakladné stredové zloženia:
- Press Fit
- Závitové
- Zašróbované spolu (Thread-Thru)
- Campagnolo® Ultra-Torque®
- Jednodielne kľuky
PRESS FIT
Systémy stredových zložení s lisovaným uložením používajú plášť rámu s hladkým vývrtom, bez akýchkoľvek závitov. Adaptéry alebo misky obsahujúce ložiská sú zalisované do plášťa. V systéme lisovaného zloženia nebudú zvonku viditeľné žiadne drážky pre nástroje.
ZÁVITOVÉ
Závitové časti, ako sú tie, ktoré sa používajú s plášťom stredového zloženia s vyrezanými závitmi, vyžadujú na otočenie a utiahnutie náradie. To môže mať vonkajšie zárezy, vnútorné zárezy, vnútorné drážky, otvory pre kolíky alebo plošky pre kľúče. Stredové zloženia pre závitové plášte možno rozdeliť do troch samostatných systémov:
- Nastaviťeľný Cup-and-Cone
- Cartridge-Style (Integrated Spindle Systems)
- Vonkajšie ložiská (Thru-Spindle Systems)
ADJUSTABLE CUP-AND-CONE
Cup-and-cone style bottom brackets feature two tool fittings on the non-drive side, one of which is a notched lockring that is separate from the cup. These fittings allow for bearing adjustment, which is unique to this system. These bottom brackets can be disassembled down to separate spindles, bearings, and cups. There are both square spindles and round spindles in the ISIS Drive and Shimano® Octalink® styles.
CARTRIDGE-STYLE (INTEGRATED SPINDLE SYSTEMS)
Some bottom brackets feature a spindle integrated into the bearings as a self-contained unit. These are commonly referred to as cartridge-style bottom brackets. Threaded ends or cups hold the unit secure in the frame shell.
EXTERNAL BEARING (THRU-SPINDLE SYSTEMS)
Threaded thru-spindle bottom brackets are comprised of a cup with a cartridge bearing. The bearings can be inboard or outboard of the bottom bracket shell. These bottom brackets are threaded into the frame and then the crank spindle is passed through the bearings.
THREAD-TOGETHER / THREAD-THRU
A thread-together bottom bracket, also called thread-thru, is similar to a press fit in that it installs into a non-threaded shell. However, the right and left cup have tool fittings because the two pieces thread together inside the shell. It can be confusing to differentiate these from some bottom brackets that install into threaded shells, which are visually similar.
CAMPAGNOLO® ULTRA-TORQUE®
The Campagnolo® Ultra-Torque® system is another unique bottom bracket that is easily identified after the cranks are removed. The bearings are installed on the crank spindle after it is removed from the bottom bracket. The bottom bracket cups are pressed or threaded into the shell and are generally not removed unless they are damaged or if one is changing to a different bottom bracket standard.
ONE-PIECE CRANK
The one-piece crank system, also called the “Ashtabula” or “American Type” bottom bracket, is easy to identify and obvious from a simple inspection. Removing the crank also removes the bottom bracket bearings.